BLOG

BLOG

Boosheid [31-01-2023]

Boos is een emotie die voor veel mensen onbekend aanvoelt. Ik hoor vaak in mijn praktijk mensen zeggen dat ze eigenlijk nooit boos zijn. Boosheid wordt vaak niet ervaren omdat de angst om de ander niet te kwetsen of om het contact te verliezen vaak groter is. Wanneer boosheid niet gevoeld wordt of geuit wordt dan keert deze naar binnen en tegen jezelf. Dit kan bijvoorbeeld tot uiting komen door het opleggen van hele strenge leefregels, in schuldgevoelens of in schaamte en negatieve zelfspraak, maar ook in zelfdestructief gedag zoals verslavingen aan drank, drugs en eten. En dan hebben we nog niet eens gehad over alle fysieke klachten die ontstaan en in stand gehouden worden door naar binnen gerichte boosheid.

Boosheid is een emotie die gevoeld wordt in het contact met andere mensen. Boosheid gaat namelijk over communicatie. Je hebt het namelijk nodig om voor je eigen behoeftes op te komen en om grenzen te stellen naar anderen. Kortom boosheid is nodig om goed voor jezelf te kunnen zorgen.

Wanneer je als opgroeiend kind niet de ruimte hebt gehad om boos te kunnen of mogen zijn, dan leer je al snel deze gevoelens te vrezen, negeren of weg te stoppen.

PMT is bij uitstek een therapievorm waarin gevoelens van boosheid naar de oppervlakte kunnen worden gebracht in een veilige omgeving. Je leert niet alleen de boosheid te voelen en in te zetten, maar ook te begrijpen waar jouw boosheid over gaat. Het mooie is dat dit juist voor meer verbinding zorgt met de mensen om je heen.

#Lichaamsgerichtetherapie #dekrachtvanboosheid #PMT #PMTAmsterdam

Gevoelens en gedachten kunnen je flink in de weg komen te staan en je weerhouden je eigen koers te varen [16-12-2022]

De gedachte niet goed genoeg te zijn of de angst om beoordeeld te worden zijn hier twee duidelijke voorbeelden van. Ik ken ze persoonlijk maar al te goed. Helemaal nu ik mijn eigen praktijk ben begonnen en volledig mijn eigen koers aan het varen ben, komen ze nog geregeld bij me terug.

Het volgen van mijn eigen waarden (vrijheid, creativiteit, avontuurlijk en zorgzaamheid) heeft mij persoonlijk geholpen om koers te kunnen houden en richting te geven aan mijn gedrag. Dat betekent alleen niet dat het allemaal vanzelf gaat of dat ik deze gevoelens en gedachten niet meer tegenkom. Het betekent wel dat ik met deze gevoelens en gedachten op pad kan gaan en mijn eigen koers kan blijven varen. Door stil te staan bij de lichamelijke kant van de angst kan ik opmerken dat de angst niet meer van nu is, maar bij toen hoort. Dat controle houden niet nodig is en dat ik mag vertrouwen op mijn talenten.

Dit is wat ik ook graag uitdraag in mijn praktijk. Stil leren staan bij ongemakkelijke gevoelens en emoties en er niet van weg springen. Dan kun je merken dat ze in beweging komen en je los kunt laten. Ervaren dat je de kracht wel hebt om je grenzen te bewaken, ook al zegt je hoofd van niet. Herkennen dat een bepaalde lichaamshouding niet meer van nu is en leren voelen welke houding beter past bij wie je bent en wil zijn. Je kunt leren om van een afstand te kijken naar je gedachten en zodat je je kunt realiseren dat het een hoop onzin produceert. Leer je waarden kennen en op basis ervan doelgerichte acties te ondernemen zodat je je eigen koers kunt gaan varen en koers houden.

#PMT #voelen #ervaren #doen #Acceptanceandcommitmenttherapie #ACT #PMTamsterdam #lichaamsgerichtwerken #mentalegezondheid

Trauma [12-11-2022]

In je hoofd weet je dat je veilig bent, maar in je lichaam blijft het trauma nog springlevend. Je overlevingsinstincten kunnen na een traumatische gebeurtenis of periode voortdurend dreigend gevaar blijven detecteren. Je merkt bijvoorbeeld dat je continu aanstaat en alert bent, sneller prikkelbaar of heftig kunt reageren op prikkels, of je kunt je juist lusteloos en afgestompt voelen. Ook kan het zijn dat je wantrouwen voelt naar mensen terwijl je juist naar verbinding verlangt.

Traumasporen
Bij dreigend gevaar komen er enorme krachten vrij in het lichaam die jou instaat stellen om te vechten of te vluchten. Kenmerkend voor trauma is dat je op deze momenten niet weg hebt kunnen komen. Je lichaam kan dan bevriezen of zich loskoppelen van de gebeurtenis om jou te beschermen (dissociëren). De enorme krachten die vrij zijn gekomen met als doel te overleven, keren dan naar binnen en worden opgeslagen in het lichaam. De bekende psychiater Bessel van de Kolk noemt dit in zijn boek (The body keeps te score) ook wel traumasporen.

Lichaamsgerichte behandeling
De traumasporen die vastzitten in je lijf vormen de aanknopingspunten binnen de behandeling. Om lijflijk te kunnen ervaren dat je daadwerkelijk veilig bent is het namelijk van belang om je lichaam de kans te geven zich te bevrijden van wat het heeft moeten doorstaan. Tijdens de behandeling kun je in een veilige omgeving het contact met je lichaam weer aan gaan. Je leert de lichamelijke effecten van het trauma op jou in het nu herkennen, benoemen en op een lichamelijk niveau te uiten. Hierdoor kan je lichaam stap voor stap ervaren dat het daadwerkelijk veilig is.

Praktijkvoorbeeld
Betsy heeft nooit de ruimte gehad voor haar emoties. Haar vader werd altijd enorm kwaad als ze boos of verdrietig was in huis. Om het risico op een scheldkanonnade te minimaliseren is ze het gewend om deze emoties in te slikken. Betsy is inmiddels 30 jaar oud en ervaart burn-outklachten na een conflict op haar werk. Ze houdt veel spanning vast in haar lijf en dat is zichtbaar. Haar schouders staan naar voren en haar wervelkolom is ingezakt (ze maakt zichzelf klein). Deze spanning werkt als een verdedigingsmechanisme om heftige gevoelens van boosheid en verdriet niet te hoeven voelen. Betsy is bang geworden voor deze gevoelens aangezien ze haar hevig ontregeld hebben in het verleden.

Tijdens de therapie heeft Betsy onderzocht welke activiteiten haar helpen bij te hoge of te lage spanning. Dit helpt haar om meer grip te krijgen op haar spanningsniveau. Door haar houding te veranderen nam de lichamelijke spanning in eerste instantie toe. Door samen stil te staan bij de spanningssignalen en ze te volgen, viel het op dat de spanning zich verplaatste in haar lichaam. De spanning in haar benen verplaatste naar haar buik en via haar rug naar haar schouders kaken en in haar armen. Door stil te staan bij de sensaties in haar armen kon ze ervaren dat ze een duwende beweging wilde maken vanuit boosheid (vechten). Door te gaan boksen leerde ze voor zichzelf op te komen en haar boosheid in te zetten. De spanningssignalen zijn inmiddels sterk vermindert en het lukt Betsy nu steeds beter om haar gevoelens te uiten.